søndag den 13. marts 2011

Fastelavn

Her en lille hyggelig aktivitet jeg lige ville dele med jer..
Fastelavn

Selve planlægningen og bagtankerne
Først og fremmest er formålet med at holde fastelavn med børnene her på Cebu missionary faoundation pre school, at vise og lære dem en dansk tradition, men også for hyggens skyld, da vi vidste det ville sprede glæde.
Tankerne bag er selvfølgelig også dels at styrke deres finmotorik, da de hver især skal klippe og pynte deres egen maske til den store dag, hvilke de ikke er så bekendt med.
Derudover skal de være med til at lave selve tønderne ud af papkasser, tapetklister og aviser. En lidt alternativ tønde, men sådan er det, da vi jo er nød til at benytte de remedier der er til rådighed.
Ville lige tilføje at dette projekt kørte over tre dage. Første dag hvor de lavede tønderne, anden dag hvor de skulle lave masker og male tønderne og sidste dag hvor de skulle slår katten af tønden, få slikposer og fastelavnsboller med glasur.
Vi har snakkede en del om hvad slikposerne skulle indeholde, da vi jo helst gerne ville sætte et godt eksempel, og holde det sundt. Men hvad er fastelavn uden en lille smugle sødt til tanden. Det endte derfor med at vi købte nogle rosinpakker, noget tørret mango, lidt mentos, og en slikkepind. Det var vi sikre på nok skulle blive et kæmpe hit.
Dagen hvor vi skulle lave tønden:
Vi startede med at tage alle børnene ud i gården, da vi havde en lille ide om at det nok kom til at svine en del. Første skridt var at få blandet tapetklisteret i en kæmpe balje, og få revet aviser i strimler. Da det var klar til brug gik vi i gang. Der var ikke gået 2 min. før jeg godt var klar over at der blev brugt alt for meget tapetklister. Alt var bare søbet ind. Men hyggeligt var det. Da tønderne var godt belagt med klister og avis bandt vi nogle snore i og hang dem så til tørre. Og først der havde man to min. til at se sig omkring. Og ganske rigtigt alt var bare smurt ind og aviserne var nærmest groet ned i murstenene.
På billedet her er vi i fuld sving med at putte aviser på papkassen...
Stort set alle, børn, klasselærende og Michelle og jeg gik i krig med at få ryddet op. Det sad så godt fast at vi måtte side og skrabe det af med neglene, lærerne brugte dog en pen.. Ikke så lækkert for os, men det var fint nok.. Da oprydning og rengøring havde stået på i 20 min. tid kunne man godt se på lærerne at det ikke helt passede dem at stå der og rydde op. Jeg tilbød derfor at overtage, så de kunne fortsætte med undervisningen, hvilket de alle sammen sagde meget hurtigt ja tak til.
Og der stod jeg så.. Det største problem var tapetklisteret, da det jo bliver helt vildt glat så snart det får vand, jeg var da også ved at falde et par gange undervejs. Jeg lånte derfor højtryksrenseren, men det resulteret så os i at jeg blev nød til at ordne hele gården, da alt skulle væk. Puuha det gør jeg aldrig mere, i hvert fald ikke uden et godt stabilt underlag.
Så er der andre der får den fantastiske ide, at lege med aviser og tapetklister, så husk lige underlag. Bare et godt råd.                 
Produktion af maske:
Til maskerne havde vi købt noget grønt og orange pap, nogle små palleter og noget glimmer lim. Det faldt alt sammen i go jord, og der var virkelig stor koncentration da der skulle tegnes omrids til maskerne, klippes og limes blomster på. De fik i den grad stimuleret deres finmotorik da de skulle lægge glimmer limen på masken. Kunne godt fornemme at de til at starte med ikke rigtig vidste hvad de skulle gøre med det, så jeg begyndte straks at give min maske øjenvipper, og så skal jeg ellers lige love for at de gik i gang. De fik lavet nogle rigtig flotte masker, så det var virkelig et vellykket projekt. Som i kan se på billedet syntes læren Joy også at det var rigtig hyggeligt...
Der er ikke så meget mere at skrive til det. Det gik rigtig godt, og stille og roligt.
Maling af tønderne:
Så blev tønderne helt tørre, og klar til at male.
Til at male tønderne havde vi købt noget vandbaseret fingermaling i diverse forskellige farver. Vi samlede alle 21 børn ude i gården, og havde til lejligheden købt nogle brugte ris poser som underlag, så vi undgik et større rengøringsarbejde som det vi havde dagen forinden. Som forklæde til børnene havde vi købt nogle sorte sække, hvor vi rev hul til hoved og arme. Det fungerede rigtig godt, og samtlige børn syntes det var ret sejt at have det på, da det mindede lidt om en kappe.
Projekt maling kunne nu gå i gang, og vi delte børnene op, så de sad 7 rundt om hver tønde.
Der gik ikke lang tid før to af holdene havde fået blandet alle farverne sammen, men det var helt fint, da det jo var deres kunstværk. Det sidste hold formåede at holde farverne adskilt, og fik derfor et helt andet værk ud af det. Min lærer Joy kommenterede tønderne, og gav næsten holdene der havde fået blandet farverne sammen en skideballe, alt imens hun holdte den anden tønde op. I mine øjne var det ikke hensigtsmæssigt, da alle børnene jo bare var glade for at de havde fået lov at male, som i kan se.
                                                           
Fastelavn er mit navn (den store dag)
Tønderne er tørre, bollerne er bagt, slikposerne er lavet og puttet i tønden, og 3 kroner er lavet til de heldige kattedronninger eller kattekonger, og de fine masker var taget i brug.
  
Man kunne tydeligt mærke at børnene var rigtig spændte på hvad der skulle ske, og de syntes jeg det her billed giver rimlig godt udtryk for.
Vi startede med at gå ind i personalestuen/kontoret og proppe slikposer i tønderne, så børnene ikke så den store overraskelse. Det var ligeledes der vi puttede glasur på bollerne. Men da vi kom ud med tønderne gik der ikke lang tid før de spottede at der var små poser inde i tønderne.. De er sku kvikke de søde små..
Da tønderne var hængt op kunne det hele gå i gang.. Vi delte dem op så de var 7 ved hver tønde. Det gik rigtig godt, og jeg må sige at jeg var meget overrasket over hvor hårdt de kunne slå!

Syntes også at de var rigtig gode til at vente på tur, og kun slå en gang, selvom man tydelig kunne se at de havde lyst til at beholde battet! Tror der gik 15-20 min. så var der et godt hul på alle 3 tønder, og slikposerne væltede ud! Var så fedt at se deres spændte øjne. Ja jeg tror faktisk jeg havde glædet mig ligeså meget til denne dag som børnene! Da de tre kroner var delt ud, og der var blevet klappet af dem, fik de hver en bolle, og så skal jeg da ellers lige love for at der blev stille!
Super hyggelig dag!! 
Her sidder de smovser deres fastelavnsbolle.. mums mums..            

Ingen kommentarer:

Send en kommentar